مقالات

سیر تا پیاز تولید محتوا (درآمد کسب و کارتان را دگرگون کنید)!

 

حتما شنیدید که میگن محتوا پادشاهه! درسته که ممکنه قدیمی باشه اما هنوز هم پابرجاست. حالا چرا مهم هستش؟ چون قبل از اینکه مردم محصول یا خدمات شما رو بخرند، اول محتوای شما رو میبینند و میخرند! پس اگه تولید محتوا نمی­کنید، باید بهتون بگم که از غافله عقبید. بله!

محتوا  قسمت عمده ای از زندگی روزمره ما را در برمی­گرد. مخاطب را آگاه میکند، به سوالاتش پاسخ می دهد، او را سرگرم میکند و …

تولید محتوای شما میتونه بر تصمیمات مخاطبتون تاثیر بگذارد. پس مهمه که بدونید تولید محتوا چیه، چرا مهمه و حتی چطور میتونه منجر به افزایش درآمد شما بشه! در ادامه همه اینها رو با هم میخونیم…

تولید محتوا چیست؟

تولید محتوا، یعنی تولید و انتشار موضوعاتی که مورد علاقه مخاطبین و خریداران شما باشد در قالب متن، عکسی، ویدیو یا صوت با هدف آموزش، تبلیغ، بازاریابی و سرگرمی.

اگه متوجه نشدی بزار برات سادش کنم:

ببینید شما در هر حوزه ای که فعالیت می کنین، مخاطبینی وجود دارند که به محصولات شما، خدمات شما و یا علم شما نیاز دارند. اونها نیاز دارند بدونن که محصول شما چه ویژگی هایی دارد و چه مزیت رقابتی ای نسبت به محصولات مشابه دارد؟ مخاطبین شما نیاز دارن بدونن که خدمات شما چه تاثیری بر راحتی زندگیشان خواهد گذاشت و چرا باید از خدمات شما استفاده کنند؟ و اگر شما در حوزه آموزش کار میکنید، نیاز دارند بدونن که چرا باید آموزش ببینن و ازعلم شما استفاده کنند؟

حالا توضیح دادن این سوالات و سوالات مشابه در قالب مقاله یا کتاب، عکس، ویدئو و یا صوت، میشه تولید محتوا.  به همین سادگی!

چرا تولید محتوا مهمه؟

کلمات، به‌طرز عجیبی، قدرتمندترین نیروی در اختیار بشر هستند و شبکه های اجتماعی و یا موتورهای جستجو میتونه این قدرت را به مخاطب انتقال بده. کلمات شما که در قالب تولید محتوا خلق می شود، می تواند بر تصمیمات افراد تاثیر بگذارند که از محصول شما بخرند یا نخرند، از خدمات شما استفاده کنند یا نکنند، شما را دنبال کنند یا نکنند!

به این آمار دقت کنید:

  • بازاریابی از طریق تولید محتوا 3 برابر بیشتر از بازاریابی سنتی تاثیر دارد و 62% هزینه ها را کمتر می کند (با توجه به DemandMetric).
  • بیزینس های کوچک و متوسطی که از تولید محتوا استفاده می کنند، 126% نسبت به آنهایی که استفاده نمی کنند بازدهی بیشتری دارند.
  • %61 از خریدهای آنلاین نتیجه مطالعه مستقیم مشتری از وبلاگ یا دیدن فیلم محصولات و توضیح آنها است.

7 دلیلی که تولید محتوا منجر به افزایش درآمد شما می شود:

 

  1. شما می تونید از طریق خلق محتوا اعتبار و شهرت کسب و کارتون رو افزایش بدین، در واقع اعتماد سازی کنید. در نتیجه فروش محصولتون بیشتر میشه. اعتماد سازی می تواند به کسب و کار شما کمک کند تا شهرت تجاری خوبی کسب کند.
  2. محتوای عالی به افزایش نرخ تبدیل کمک می کند. چون منجر به برقراری ارتباط می شود و ارتباط صحیح، اعتماد ایجاد می کند.
  3. اگر شما صاحب یک فروشگاه اینترنتی یا سایت هستید، محتوای خوب و بهینه شده منجر به سئوی سایت شما می شود و در نتیجه در لینک های اول گوگل قرار خواهید گرفت.
  4. یا اینکه اگر در شبکه های اجتماعی فعالیت می کنید محتوای خوب شما در مورد محصول یا خدماتتون می تونه در تاپ هشتگ ها قرار بگیره و مخاطب رو به سمت شما بکشونه.
  5. تولید محتوا، شما یا برندتون رو یک متخصص نشان می دهد. در واقع با اینکار شما می توانید، دانش و آگاهی بیشتری به دنبال کنندگان خودتون بدین تا با آگاهی بیشتری از محصولات، خدمات و یا دانش شما استفاده کنند. امروزه مصرف کنندگان از مشاغلی که دانش و تخصص خودشون رو در آن صنعت نشان می دهند، خرید می کنند. چرا؟ چون سوالاتشون را پاسخ می دهند و به دانش اونها اضافه می کنند.
  6. تولید و انتشار محتوای عالی منجر به ارتباط با مشتریان و مخاطبان می شود. و این ارتباط قطعا به نفع برند شماست.
  7. تولید محتوا باعث میشه که خودتون رو از رقبا جدا کنید. در بازار دیجیتال و شلوغ امروز بسیار مهم است که تجارت کوچک شما از رقبا متمایز باشد و این یکی از اهمیت های تولید محتوا است.

خب تا اینجا متوجه شدیم که تولید محتوا چقدر در کسب و کار ما مهمه. اینکه نوع محتوای ما چی باشه بستگی به کسب و کار ما دارد. اصلا چند نوع محتوا داریم؟ در ادامه توضیح میدم…

انواع موضوعات تولید محتوا

اکثر محتواهایی که تولید می شوند چه در وب سایت ها و چه در شبکه های اجتماعی 4 نوع موضوع اصلی دارند:

1- محتوای سرگرم کننده

محتواهای طنز و سرگرم کننده اغلب خنده دار هستند و بسیار به اشتراک گذاشته می شوند.

برای اینکه بدانید چه محتواهایی بیشتر به اشتراک گذاشته می شود مقاله نکات کلیدی برای اشتراک گذاری محتوا در اینستاگرام را بخوانید.

محتوایی که برای سرگرمی تولید کرده اید، ممکنه که ارتباط مستقیمی با محصولات یا خدمات شما نداشته باشد، اما باید سعی کنید مورد توجه مخاطبانتون قرار بگیره و خلاقانه باشد.

مثلا یکی از کسانی که در اینستاگرام تولید محتوای سرگرمی می کند و در مدت کوتاهی محبوب شد mary_hm@ است.

 

2- محتوای آموزشی

این نوع محتوا اصولا برای نشان دادن علم شما به مخاطبان هدفتون هست. فکر می کنید در زمینه تخصصی ای که شما کار می کنید مخاطبانتون نیاز به چه موضوعات آموزشی دارند؟ بهش فکر کنید، سرچ کنید،  اونها رو پیدا کنید و تولید کنید.

نکته خیلی مهم این هستش که انقدر خلاق باشین تا بتونین این محتوا رو به صورت اشتراک پذیر تولید کنید و قابلیت وایرال شدن داشته باشد.  یکی از کسانی که در حوزه دکوراسیون داخلی valoo_land@ محتوای آموزشی تولید می کند و بسیار هم موفق شده است.

 

3- محتوای الهام بخش

این نوع محتوا بیشتر روی احساسات افراد تاثیر می گذارد. داستان های موفقیت و شکست افراد، چالش هایی که با آنها رو به رو شده اند و … اینها از نوع محتواهای الهام بخش هستند. پیج اینستاگرام exitomag@ رو می تونین مشاهده کنید و ایده بگیرید.

4- محتوای تبلیغاتی

محتوای تبلیغاتی فرآیند ایجاد محتوا با هدف تبلیغ آن، از طریق سایت ها یا شبکه های اجتماعی است. در این نوع از محتوا شما باید بر روی تاچ پوینت یا روی نقطه احساسی مشتریان خود دست بگذارید. یک مشکل یا درد بزرگ در صنعت خود را در نظر بگیرید و محتوای تبلیغاتی خود را تولید کنید. یا اینکه می توانید از نوع محتوای الهام بخش در تبلیغات خود استفاده کنید. یکی از محتواهای تبلیغاتی اثربخش محتوای تبلیغاتی شرکت داو با عنوان کمپین “بهش بگو تو زیبایی” بود که در ایران هم اجرا شد.

محتوا صرف نظر از موضوع و مفهومی که دارد باید به راحتی برای مخاطبتون قابل درک باشه و در قالب مناسبی باشد.

انواع فرمت های محتوا

درک صحیح از انواع محتوا خیلی مهمه. چون با شناخت انواع محتوا و با استفاده صحیح از آن ها، متوجه خواهید شد که با کدام یک از این محتواها می تونید ارتباط موثرتر و عمیق تری با مخاطبانتون برقرار کنید.

به طور کلی برای بیزینس ها 5 نوع تولید محتوا وجود دارد:

  • محتواهای متنی بلند مثل کتاب الکترونیکی و مقاله
  • محتوای عکسی
  • محتوای ویدئویی
  • محتوای پادکست و صوتی
  • اینفوگرافیک ها

ببینید، شما در هر شغلی که دارید و خواستار تولید کردن محتوا هستین، باید از ظرفیت رسانه های اجتماعی استفاده کنید. در واقع باید محتوای مناسب بیزینس خود را تولید کنید. چرا؟ چون امروزه بیشتر مصرف کنندگان به احتمال زیاد از برندهایی خرید می کنند که در شبکه های اجتماعی با آنها درگیر هستند و با محتوای آنها ارتباط بهتری برقرار کرده اند.

البته هر نوع از این محتواها به خودی خود جذاب هستند ، و اگر شما بتوانید از اینها به صورت ترکیبی استفاده کنید قدرت محتوای شما بیشتر خواهد بود.

یه موضوع دیگری که خیلی مهم هست این هست که شما باید متناسب با پلت فرمی که در آن فعال هستین محتوا ایجاد کنید. مثلا تولید محتوا در وبسایت قطعا با تولید محتوا در شبکه های اجتماعی متفاوت هست. حتی تولید کردن محتوا در هر وبسایتی (سایت آموزشی، سایت شرکتی،  فروشگاهی و …. ) و در هر شبکه ی اجتماعی ای (اینستاگرام، توییتر، لینکدین و … ) تفاوت خاص خودش رو داره!

تولید محتوا در وبسایت

به محتوای وبسایت مانند نقشه محصول یا خدمات خود فکر کنید. سعی کنید هر نوع وبساتی که دارید قسمتی به اسم وبلاگ داشته باشد و در آن محتواهای آموزشی و کاربردی مناسب با کلمات کلیدی مختص به کسب و کارتون تولید کنید. محتوای وبلاگ یک منبع رایگان هست که به فروش مرتبط نیست، اما قدرت اون رو دست کم نگیرید. تحقیقات نشان داده بیزینس هایی که مطالب بهینه شده ی بیشتری داخل وبسایت خود دارند، بازدهی و بازدید بیشتری دارند.

مقاله تولید محتوای سایت در 4 مرحله به شما کمک می کند تا برای سایتتان مقالات عالی بنویسید حتما آنرا بخوانید!

تولید محتوا در شبکه های اجتماعی

تولید کردن محتوا برای شبکه های اجتماعی مهارت می خواهد. اما ارزش دارد که این مهارت رو بدست بیاریم. چرا؟ چون بیش از 3 میلیارد کاربر در سرتاسر جهان از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند.

امروز انقدر دنیای وب گسترده و همه گیر شده است، که همه انسانها می توانند برای خود یک رسانه ایجاد کنند و به لطف شبکه های اجتماعی اینکار رایگان انجام می شود. شما می تونید از ویژگی های جدیدی که بسیاری از کانال های اجتماعی ایجاد کرده اند، برای تعامل بیشتر با مخاطبان و مشتریانتان استفاده کنید.

به عنوان مثال در اینستاگرام و اسنپ چت، می توانید استوری ایجاد کنید یا چت های زنده را با بینندگان خود به اشتراک بگذارید. برای تعاملی تر کردن ارتباطات می توانید از ابزارهایی مانند نظرسنجی یا ارسال پرسش و پاسخ هم استفاده کنید.

و این یعنی Boooooom! شناخت بیشتر نیازهای مخاطبین، برقراری تعامل بیشتر با آنها و در نتیجه فروش بیشتر! مگه همینو نمیخواستی؟!

برای بالا بردن تعامل خود در شبکه های اجتماعی مقاله 18 ایده جذاب که تعامل شما را در اینستاگرام بالا می برد را بخوانید!

چیزی که مهم هست، اینه که محتوای شبکه های اجتماعی شما نباید فقط تبلیغاتی باشد. در واقع اگر کل محتواهای شما در پست ها و استوری های شبکه های اجتماعی، فقط معرفی محصولاتتان هست، قطعا برای کاربرانتان بسیار آزاردهنده هستید و مطمئن باشید که تعامل خوبی هم با مخاطبانتان برقرار نخواهید کرد. پس باید برای محتوای خودتون استراتژی داشته باشین.

استراتژی تولید محتوا

اینکه فقط محتوا تولید کنیم به امید اینکه این محتوا بهترین باشه، هیچ نتیجه ای ندارد. برای موفق شدن در اینکار باید استراتژی  داشت.

استراتژی محتوا به شما کمک می کنه تا با دلایل درست، محتوای مناسب را در زمان مناسب به افراد مناسب ارائه بدهید.

استراتژی محتوا یک فرآیندی هست که از محتوا استفاده می کند تا شما را به اهداف تجاری تان برساند. در واقع یک الگو و یک راهنما هست تا محتوای شما رو مدیریت کند.

اگر شما به دنبال ایجاد یک الگوی مشخص برای استراتژی محتوا هستین، باید بهتون بگم که هیچ الگوی مشخصی وجود ندارد. هنگامی که می خواهید یک استراتژی محتوا تهیه کنید ، اول باید به چند سوال پاسخ بدین:

  • چه کسانی مخاطب من هستند؟
  • چگونه می توانم به مخاطب هدف خود کمک کنم؟ یا کدام مشکل مخاطبم رو حل می کنم؟
  • چه ویژگی منحصر به فردی دارم؟ (من یا بیزینسم)
  • چه نوع محتوایی برای کسب و کار من منطقی تر هست؟ (عکس، فیلم، کتاب، اینفوگرافیک و …)
  • چگونه محتوا رو ایجاد و منتشر می کنم؟

وقتی پاسخ این سوالات رو پیدا کردین باید مراحل زیر رو هم مشخص کنید تا استراتژیتون مشخص بشه:

  • هدف خود را مشخص کنید. (در یک کلام چرا میخواهید محتوا تولید کنید هدف شما از اینکار چیه؟)
  • شناخت دقیق مخاطبان هدف و مشتریان.
  • چه ارزشی به مخاطب ارائه میدین.
  • در زمینه ای که قصد دارین تولید محتوا کنید، تحقیق بازار انجام بدین. (شناخت رقبا، نیازها و دردهای مخاطبان خود را مشخص کنید)
  • یک برنامه دقیق داشته باشید و پست های خود رو در یک برنامه زمانی خاص تولید و انتشار بدین
  • مشخص کنید کدام نوع از محتوا را می خواهید تولید کنید.
  • مشخص کنید چند وقت یکبار باید محتوا تولید و منتشر کنید.
  • برای افزایش تعامل با مخاطبانتان چه برنامه ای دارید.

باور کنید این موارد تئوری نیستن و وقتی در عمل اجرا بشه خیلی به شما کمک می کند. 3 مورد اول خیلی مهمه پس بیاین بیشتر موشکافیش کنیم!

  • هدف محتوای خودتون رو مشخص کنید

در واقع اولین کاری که شما باید قبل از شروع تولید محتوا انجام بدین این هست که هدف خودتون رو شناسایی کنید. هدف شما از تولید کردن محتوا چی هست؟ فروش بیشتر؟ گسترش کسب و کار؟ ایجاد یک اجتماع برای تاثیرگذاری؟  و برای این اهداف کدام یک از موضوعات محتوا رو در نظر گرفته اید؟  (طنز، سرگرم کننده، آموزشی و … )

علاوه بر اینها شما باید نوع محتوایی رو که به بهترین شکل بیزینس شما رو برای شرکتتون به پیش میبره شناسایی کنید.

اگر محتوای شما با اهداف تجاری و نیازهای مخاطبان شما تطابق نداشته باشد تجارت شما به پیش نخواهد رفت در واقع زمانی که محتوای شما هدف مشخصی داشته باشد میتوانید عملکرد خود را اندازه گیری کنید.

  • مخاطبان خودتون رو بشناسید

قبل از شروع به ایجاد محتوا باید بدونید که مخاطبان شما چه کسانی هستند. نکته اصلی این هست که باید مدام با مشتری و مخاطبانتان ارتباط برقرار کنید و محتوای خودتون رو متناسب با نیاز مخاطبانتان تنظیم کنید. هنگام انتخاب محتوای مناسب و درست برای مخاطبانتان این عوامل را در نظر بگیرید:

  • آنها چجور محتوایی رو نیاز دارند؟ ویدئو، متن یا صدا؟
  • آنها کجا دنبال محتوای شما می گردنند؟ لپتاپ، موبایل، هنگام مسافرت، در خانه، هنگام کار و تمرین؟
  • چه موضوعاتی بیشتر مورد توجه اونها قرار می گیره، حتی اگه به محصولات یا خدمات شما مراجعه نکنند؟

اینها رو با با تعامل با مشتریان و مخاطبانتون متوجه خواهید شد.

  • از طریق تولید محتواتون، ارزش ارائه کنید

شما باید از طریق محتوا ارزش ارئه بدین تا حداکثر تاثیر را داشته باشد. برای این کار شما باید اول نقاط درد، خواسته ها و نیازهای آنها را شناسایی کنید و محتوایی تولید کنید که بتواند اونها رو برطرف کنه و حس خوبی به مخاطب انتقال بده. دادن اطلاعات لازم به مخاطب و یاد دادن مهارت های جدید به مخاطبانتان باعث میشه از محصولات و خدمات شما استفاده کنند.

در واقع با هر محتوایی که تولید می کنین باید خودتون رو به عنوان مخاطب قرار بدین  و بپرسین خب “این محتوا چی برای من دارد؟”چه ارزشی به من میده” به من چه چیزی یاد میده” ؛ چون اونها وقت خودشون رو برای دیدن و یا شندیدن و خواندن محتوای شما بگذارند. پس بهتره این موضوع رو جدی بگیرین.

یادتان باشد ارزشی که شما برای مخاطب می گذارید، باید بیشتر از زمانی باشد که مخاطب برای محتوای شما صرف می کند.

ابزارهای تولید محتوا

ببینید محتوا تولید کردن در هر محیطی، ابزارهای خاص خودش رو میخواد. اما اینجا به طور کلی براتون در رابطه با ابزارهای پایه و مورد نیاز اینکار توضیح میدم. (دقت کنید اینها پایه ای ترین ابزارها هستند.)

  • گوشی موبایل

بله همین موبایلی که الان دست شماست، خودش یک ابزار رسیدن به ثروت در قرن جدید هست. چون هر اپلیکیشن کاربردی ای که شما نیاز داشته باشید داخلش هست و با دوربین گوشی و یکم خلاقیت هم می تونید محتوای تصویری تولید کنید، هم ویدئویی و حتی پادکست!

  • میکروفن

اگه میخواهید محتوای صوتی و یا ویدئویی تولید کنید باید کیفیت صدای قابل قبولی داشته باشد. پس بهتره از این وسیله در تولید کردن محتوای خود استفاده کنید.

  • گوگل

بله درست دیدین گوگل! شما می توانید کلید واژه های مورد نظر خودتون رو در هر حوزه ای که که کار می کنین توی گوگل سرچ کنید و پیشنهادات گوگل رو مشاهده کنید. به مثال زیر دقت کنید:

فرض کنید فریبا یک روانشناس در زمینه افسردگی است و یک بلاگ یا پیجی در شبکه های اجتماعی دارد. وقتی واژه افسردگی رو در گوگل تایپ کند با پیشنهادات خود گوگل مواجه می شود. اینها همان چیزهایی هستند که توسط مخاطبانِ فریبا بیشتر سرچ شده و این شخص می تونه محتواهایی با این موضوعات تولید کند.

فریبا زمانی که در صفحه سرچ گوگل اسکرول کند، گوگل در پایین صفحه سرچ های وابسته به کلید واژه مورد نظر را بهش پیشنهاد می دهد!

دیدین به همین راحتی! حالا هرچقدر که شما دقیقتر و با جزئیات بیشتری سرچ کنید، نیازهای بیشتری رو متوجه خواهید شد. این ابزار رایگان و البته بسیاااار ارزشمند بهتون کمک میکنه که موضوعات مختلفی برای محتواهاتون پیدا کنید.

  • Canva

اگر دوست دارید بدون نیاز به فتوشاپ یا هر نرم افزار دیگه ای به صورت رایگان محتوای تصویری زیبا درست کنید، Canva خیلی بهتون کمک خواهد کرد. این سایت که اپلیکیشنش رو هم می توانید دانلود کنید، کتابخانه بزرگی از الگوهای آماده دارد که می توانید با افزودن تصاویر حتی اون ها را به دلخواه تغییر بدین.

  • InShot

اگه شما می خواهید تولید محتوای ویدئویی کنید؛ اینشات، یک برنامه عالی برای شماست. این برنامه برای کسانی که وقت زیادی برای ویرایش فیلم ندارند عالی هست و بسیاری از ابزارهای ویرایش فیلم رو دارد.

ابزارهای آنالیز محتوا

برای اینکه متوجه بشیم که استراتژی و برنامه ریزی محتوای ما درست عمل می کنه، باید محتوای تولیدی خودمون رو آنالیز کنیم. با آنالیز محتوا شما متوجه 4 مورد می شوید.

  • معیارهایی که بیشترین اهمیت رو داشتند رو پیدا می کنید.
  • متوجه می شین که استراتژی محتوای شما چگونه کار می کند.
  • متوجه میشین که چقدر به اهداف خود نزدیک هستید.
  • زمینه های بهبود کسب و کار و محتوای خودتون رو پیدا می کنید.

2 تا از کاربردی ترین ابزارهای آنالیز محتوا:

  • Google Analytics

اگر شما صاحب یک وبسایت هستین، این ابزار دارای یک سیستم گسترده برای تجزیه و تحلیل بازاریابی محتوا شما است. اطلاعاتی که این ابزار در رابطه با وبسایت در اختیار شما قرار می دهد، بسیار گسترده است. با این ابزار شما متوجه می شوید که مخاطبان هدفتون از چه شهرها یا کشورهایی سرچ کرده اند؟ میزان ترافیک از موتورهای جستجو چقدر بوده؟ روی کدام یک از محتوا های شما بیشتر کلیک شده است؟ مخاطبان چه زمانی را در سایت شما سپری کرده اند؟ با لپتاپ گوشی یا تبلت بیشتر سرچ کرده اند؟ و بسیاری از اطلاعات دیگر.

  • Instagram Insights

اگر شما داخل اینستاگرام محتوا تولید می کنید با بیزینسی کردن اکانت خود، می توانید به ابزار رایگان Insights دسترسی پیدا کنید و محتوای خودتون رو آنالیز کنید. با این ابزار متوجه می شوید که : مخاطبان شما چه زمانی بیشتر در اینستاگرام هستند؟ کدام یک از پست های شما بیشترین محبوبیت را داشته؟ چه تعداد استوری های شما دیده شده؟ چقدر یک محتوای شما انتشار پیدا کرده؟ چقدر سیو شده؟ و خیلی از اطلاعات دیگر.

و در آخر اینکه شروع به تولید کنید و نترسید!

تولید محتوا یک فرایند تکراری هست و طی تولید شما خیلی چیزها رو یاد می گیرید و با کمی خلاقیت، هم می توانید مخاطبانتون رو به وجد بیارید و هم کسب و کار خودتون رو رونق بدین.

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *