مقالات

محتوای وایرال یا ویروسی در اینستاگرام چه ویژگی هایی دارد؟

محتوای وایرال یا ویروسی در شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام و یوتیوب دقیقا مثل گسترش ویروس های واقعی هست.

زمانی که این مقاله رو می نویسم ویروس کرونا در همه جهان گسترش پیدا کرده، مرزهای بیشتر کشورها بسته شده، اکثر کسب و کارها شیوه فروش آنلاین با تولید محتوا را در پیش گرفته اند. ویروس با سرعت خیلی زیادی از یک سمت کرده زمین شروع شد و در مدت کمی کل جهان رو در برگرفت.

و این همان چیزی هست که ما از محتوای ویروسی یا وایرال می خواهیم. در این مقاله میخوام در مورد وایرال شدن محتوا براتون توضیح بدم.

آماده ای؟

بزن بریم!

محتوای ویروسی یا وایرال چیست؟

محتوای ویروسی، نوعی از محتوای آنلاین است که برای جلب توجه دیگران ساخته می شود. این نوع از محتوا به سرعت از فردی به فرد دیگر در اینترنت پخش می شود. چنین محتوایی غالباً در قالب ویدئو وجود دارد و مخاطب را به قدری متاثر می کند که به انتشار محتوای شما دست می زند. اما متن ها ، تصاویر و اینفوگرافیک ها هم امکان ویروسی شدن را دارند.

اگر بخواهم ساده تر توضیح بدم:

طی تحقیقاتی که در سطح جهان انجام شده است، فیلم هایی که واکنش های احساسی شدیدی ایجاد می کنند به احتمال خیلی زیادی به اشتراک گذاشته می شوند. واکنش احساسی شدید مثل چی؟ واکنش های مثبت مثل احساس شادی، بزرگی، موفقیت، قدردانی، احترام؛ و واکنش های منفی مثل غم، شرم، عصبانیت، اضطراب، خجالت و …

یه لحظه برگردین به خودتون. بیشتر چه فیلم ها یا محتواهایی رو با نزدیکانتون به اشتراک می گذارید؟ تا به حال شده یک محتوای کوتاه ببینید که احساس هیجان بهتون بده احساس خوشحالی یا حتی غم، و فوری آن رو با دوستانتون به اشتراک بگذارید؟ در واقع انقدر تاثیر روی شما گذاشته است که احساستون رو با دیگران به اشتراک گذاشتین! دقیقا می خواهیم در مورد همین محتواها صحبت کنیم.

چرا محتوای وایرال مهم است؟

بازاریابی محتوا یا تولید کردن محتوا مزایای بسیاری دارد. این موضوع را در مقاله سیر تا پیاز تولید محتوا توضیح دادم. با هم ببینیم که محتوای وایرال چه مزیت هایی دارد:

  • افزایش آگاهی از برند
  • افزایش در بازدید وب سایت
  • فروش بیشتر
  • کاهش هزینه های بازاریابی چون بیشترین ترافیک آن از طریق اشتراک در شبکه های اجتماعی است
  • افزایش ارتباط با مشتریان موجود

مردم در اینستاگرام، فیس بوک ، توییتر به یکدیگر متصل هستند و از رسانه ها برای مکالمه و گفتگو با یکدیگر استفاده می کنند.

مردم محتوا را به اشتراک می گذارند زیرا انتظار دارند دیگران واکنش نشان دهند و در شبکه های اجتماعی با آن ها تعامل داشته باشند، درباره آن نظر بدهند ، آن را لایک کنند ، آن را توییت یا بازتوییت کنند ، و غیره

چگونه می توان محتوای ویروسی یا وایرال ساخت

باید بدونید که یک راهنمای گام به گام مطمئن برای نحوه ویروسی کردن محتوا وجود ندارد.

محتوای عالی از یک ایده کوچک شروع می شود، تبدیل به یک پست در اینستاگرام و یوتیوب می شود ( یا شاید هم یک توییت عجیب!).  حالا اگر چند هشتگ پر طرفدار هم چاشنی اون بشه و کمی هم مسئله ترند روز وارد آن شده باشه یه دفعه می بینید، booom همه جا منتشر شده است.

برای اینکه یک محتوای وایرال بسازید اول بررسی کنید که:

آیا محتوای شما مردم را می خنداند؟

به مردم در انجام کار کمک می کند؟

به مخاطبان شما الهام می بخشد؟

به آنها کمک می کند هویت خود را کشف یا تقویت کنند؟

و یا به مفهوم انسانیت معنا می بخشد؟

پاسخ شما به این سوالات، کمک می کند که موضوع یا محتوایی ایجاد کنید تا به اشتراک گذاشته شود.حتما به صفحه مقاله اشتراک گذاری تولید محتوا در اینستاگرام بروید چون ایده های زیادی در این مقاله برای اشتراک گذاری محتوا نوشتیم.

برای اینکه محتوای شما وایرال شود به نکته های زیر دقت کنید:

1- محتوای احساسی ایجاد کنید

یعنی محتوایی که باعث شود شما احساساتی بشین و دکمه اشتراک را بزنید تا این احساس را با دیگران شریک شوید و آنها هم حس شما را تجربه کنند. باید مطمئن شوید که ایجاد چه حسی برای برند شما معتبر است. عکس چرخه احساسات رو ببینید.

بهتره محتوای احساسی طوری باشد که مخاطب در وجودش احساس لمس یا احساس لرزش کند ، قلبش گرم شود ، حتی ممکن است اشک بریزد و یا انگیزه بیشتری برای بهتر شدن خود پیدا کند. گاهی مخاطب را وادار کند که دنبال علاقه شخصی اش برود، به دیگران کمک کند و امید بخش باشد.

محتوای محرک خشم هنوز هم خیلی به اشتراک گذاشته می شود. اما محتواهای الهام بخش مثل داستان موفقیت برای ایجاد انگیزه در مخاطبانتان خیلی موثر است. پس این به شما بستگی داره که می خواهید احساس مثبت یا منفی را در مخاطب ایجاد کنید. من به شخصه ترجیح می دهم محتواهای با احساس مثبت را منتشر کنم.

2- مطالب مفید بسازید

محتوای احساسی تنها محتوایی نیست که می تواند ویروسی شود. اگر محتوای شما مفید باشد، طوری که مخاطب از یادگیری این مطلب به وجد بیاید، محتوای شما وایرال خواهد شد. پست هایی که در مورد ترفندهای زندگی هستند ، اگر در واقع اطلاعاتی را ارائه دهند که رفتار افراد را تغییر می دهد، اغلب وایرال می شوند. وقتی چیزی به خواننده کمک می کند ، او حتما آن را به اشتراک می گذارد.

محتوای مفید همچنین می تواند یک ابزار یا تحقیق باشد. این نوع مطالب به جای وایرال جهانی ، “وایرال صنعت” هستند. شناخت شما در صنعت تخصصیتان می تواند به همان اندازه شناخت عمومی از نظر اقتدار و آگاهی از برند قدرتمند باشد.

3- داستان تعریف کنید

داستان ها در تحریک احساسات خیلی موثر هستند. هر برندی یک داستان دارد ، بنابراین آنها یک نقطه شروع عالی برای ایجاد محتوای ویروسی هستند. برخی از داستان های شما مربوط به مشتریان خودتان است. بعضی اوقات بهترین داستان ها، آنهایی است که برای شما اتفاق می افتد. داستان ها همچنین به مخاطب در درک سریعتر مفاهیم کمک می کنند.

4- سعی کنید مخاطب را غافلگیر کنید.

عنصر غافلگیری ماده مخفی بسیاری از جوک ها و مطالب طنز است. اما فقط به محتوای طنز کمک نمی کند. اطلاعات جالب و شگفت آور می تواند اشکال مختلفی داشته باشد. گاهی اوقات واقعی و گاهی غیر واقعی هستند.

5- محتوای تعاملی ایجاد کنید

انواع محتوایی که مستقیماً مخاطبان را درگیر می کند، ویروسی می شوند ، به خصوص اگر کاربران بتوانند چیزی درباره خود به اشتراک بگذارند. مثل مسابقه لهجه نیویورک تایمز

در مورد ایجاد محتوای تعاملی مقاله 19 ایده تولید محتوا که تعامل شما را بالا می برد را بخوانید.

6- محتوای خنده دار وایرال می شود!

خب ، رسیدیم به جای مقدس محتوای وایرال.  شوخ طبعی!

این شاید سخت ترین شکل محتوای ویروسی برای برندها باشد و صاحب برند باید آنقدر نترس باشد که همچین محتوایی ایجاد کند. این نوع محتوا تعداد زیادی اشتراک را به خودش اختصاص می دهد.

چند ایده برای وایرال شدن محتوا

  1. مقالات وایرال پرطرفدار را به فیلم تبدیل کنید.یادتون باشه ویدئوها بیشتر از پست های وبلاگ بازدید دارند. بنابراین تحقیق کنید چه مقالاتی بازدید بالایی داشته اند همان ها را به فیلم تبدیل کنید.
  2. محتوای الهام بخش ایجاد کنید.این نوع از محتوا ها انگیزشی هستند و همان تاثیری صحبت مربی با بازیکنان را دارد.
  3. نامه بنویسید.به شخص یا موجودی که قادر به پاسخ دادن نیست یا مایل به پاسخ نامه شما نیست ، نامه بنویسید. مثل ایجاد تغییر، بیان نظرات یا گلایه های خود از موضوعی اجتماعی یا سیاسی!
  4. یک آزمایش اجتماعی انجام دهید. این ایده با یک فرضیه شروع می شود. سپس، آزمایش واقعی صورت می گیرد! مثل کمک به افراد نابینا زمانی که خبر ندارند از آنها فیلمبرداری می شود. یا انداختن طلا در سر راه برخی افراد. مشکلی را که در صنعت شما ادامه دارد شناسایی کنید. این مسئله را به یک آزمایش اجتماعی تبدیل کنید. و نتایج را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید.
  5. به یک وضعیت ترند خاص پاسخ دهید. وقتی یک موضوعی داغ می شود، نظر خود را بیان کنید یا یک فیلم از این موضوع تهیه کنید!
  6. دانش تخصصی را به اشتراک بگذارید. مردم به شخصیت های معتبر اعتماد می کنند. می توانید از یک متخصص دعوت کنید تا در مورد یک مسئله در سال های آینده صنعت شما صحبت کند. وضعیت موجود را به چالش بکشید و دیدگاه مخالف داشته باشین با آن.
  7. مخاطب را سورپرایز کنید.مثل ویدیویی که نوید محمد زاده با فرشته حسینی پخش کردند. ویدئو شادمهر عقیلی با ریحانه پارسا.

نکات مربوط به محتوای ویروسی:

  • مطالعات نشان می دهد محتوای احساسی بیشترین پتانسیل ویروسی شدن و بعد از آن محتوای سرگرم کننده و مفید بیشتر به اشتراک گذاشته می شوند
  • درصورتی که مخاطب از محتوای شما غافلگیر شود ، خیلی در وایرال شدن محتوا تاثیر دارد.
  • به زبان ساده ، تولید محتوای وایرال ایجاد محتوایی است که افراد را وادار می کند تا در مورد شما یا برند شما صحبت کنند.
  • از برندهای برتری که محتوای وایرال می سازند یاد بگیرید و اینکار را انجام دهید.

اگر محتوای شما ویروسی نمی شود، بدترین حالت آن این است که در نهایت با محتوای عالی روبرو می شوید و بازتاب مثبتی در مورد برند شما ایجاد می شود. هرچه محتوای عالی تری تولید کنید، شانس بیشتری برای بهتر کردن برند و فروش خود دارید.

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *