مقالات

محتوای سایت خود را در 4 مرحله تولید کنید و به صفحه اول گوگل بیایید

افراد چرا سرچ می کنند یا به یک وب سایت می روند؟ مسلما برای یافتن اطلاعات، انجام خدمات، یا خرید یک چیز.

خب برای اکثر وب سایت ها مهم هست که خوب به نظر برسند، در دسترس باشند، ایمن باشند و تجربه کاربری خوب داشته باشند. اما محتوای دقیق و مفید در قلب همه وبسایت های موفق، قرار دارد.

محتوای سایت اگر هدفمند و خوب نوشته شده باشد، مثل یک آهنربای قوی عمل می کند و کاربران هدف را به سمت وبسایت شما جذب می کند. پس اگر شما جز کسانی هستید که می خواهید سایت فعلی خودتون رو برای جستجو در گوگل بهینه کنید، یا شخصی هستید که می خواهید یک وب سایت تاسیس کنید، باید یک استراتژی تولید محتوا برای سایت خودتون داشته باشید. اما قبل از آن بهتره که تولید محتوای سایت را یاد بگیریم.

آماده ارتقا سایتتون هستین؟ برو بریم!

تولید محتوای سایت چیست؟

بر اساس تعریف ویکیپدیا، محتوای سایت به هر نوع محتوا اعم از متن، عکس، صوت، ویدئو، اینفوگرافیک یا سایر محتواهای دیجیتالی که توسط یک مرورگر وب مشاهده شود، گفته می شود.

تولید محتوای سایت بخشی از بازاریابی محتوا است. قبلا بازاریابی محتوا راهی برای جدا شدن از رقبا بود و شما با محتوایی که در سایت تولید می کردین از رقبای صنعتتون جلوتر بودین. ولی اکنون تولید محتوا برای هر برندی یک ضرورت هست.

به نظر من تولید محتوا در سایت اصلا کار آسانی نیست، باید ساعت ها در مورد تجربیاتتون فکر کنید و شاید روزها در مورد یک موضوع تحقیق کنید تا یک محتوا یا مقاله مفید برای وبسایت بنویسید.

تولید کردن محتوا برای وبسایت، کاری نیست که شما یک روز تصمیم بگیرین، اینکار رو انجام بدین و تمام شود. یک فرآیند هست و همانطوری که برای شبکه های اجتماعی کسب و کارتان هر روز محتوا تولید می کنین وبسایت رو هم باید جدی بگیرید و تولید محتوا در آن را ادامه دهید.

نمی دونم با این همه اهمیتی که راجع به تولید محتوا در بیشتر مقالاتم گفتم، باز هم نیازی به گفتنش هست یا خیر؟ ولی اگه هنوز براتون جای سوال هست که تولید محتوا در سایت چه ضرورتی دارد، حتما پاراگراف پایین رو بخونین:

چرا تولید کردن محتوا در سایت مهم است؟

من می تونم هزاران دلیل برای شما بیارم که چرا تولید کردن محتوا برای سایت مهم است، ولی 3 دلیلی که همه دلایل رو پوشش می دهد اینهاست:

  • شما رهبر یک صنعت می شوید: اول اینکه تولید کردن محتوا در سایت به اعتماد سازی مشتریان نسبت به شما کمک می کند. هرچه با محتوای خود ارزش بیشتری برای مخاطب خلق کنید، اعتماد سازی راحت تر خواهد بود. علاوه بر این، هنگامی که مشتریان می بینند که مدام در حال انتشار محتوا هستید، شما را به عنوان رهبر در آن صنعت خواهند شناخت.
  • ارزان ترین و موثرترین روش برای دیده شدن کسب و کار شما: وقتی شما طبق اصول سئو یک محتوا در سایت خود تولید می کنید، قابلیت مشاهده تجارت آنلاین شما چندین برابر خواهد شد. از آن گذشته وقتی یک محتوای با کیفیت ایجاد می کنید، مطمئنا درخیلی از سایت ها به نوشته یا محتوای شما لینک داده می شود.
  • موثرترین روش سئو، تولید محتوا در سایت می باشد: ایجاد محتوای سایت موثرترین روش سئو است. در حقیقت، سایت هایی که به طور منظم محتوای وبلاگی ارسال می کنند، بیشتر توسط گوگل نشان داده می شوند.

چگونه برای یک سایت تولید محتوا کنیم؟

به طور کلی تولید محتوا برای سایت، 4 مرحله دارد که هر کدام را توضیح خواهم داد.

مرحله 1: برای محتوای سایت خود هدف تعیین کنید.

چرا برای سایتتون محتوا می نویسید؟ برای فروش محصول؟ برای انجام خدمات؟ ارائه اطلاعات؟ برای ایجاد ترافیک جهت گرفتن تبلیغات و حمایت مالی؟

مرحله 2: پیدا کردن ایده برای تولید محتوای سایت

چگونه برای تولید محتوا در سایت ایده پیدا کنیم؟

  • از طریق جستجوی کلمات کلیدی: وقتی شما در مورد کلمات کلیدی مربوط به کسب و کارتان تحقیق می کنید، موضوعات جدیدی را کشف می کنید. موضوعاتی که هرگز به ذهنتان نخواهد رسید که مخاطب شما همچین چیزی را سرچ کند!

پیدا کردن کلمات کلیدی چندین روش دارد که در اینجا ابزارهای رایگان رو براتون می گم.

  • از طریق google search suggestion یا جعبه جستجوی گوگل. اینجا به شما سرنخ هایی از کلماتی که مردم جستجو کرده اند، رو می دهد. ولی به زمان حساس هست و بر اساس جستجوهای اخیر پیشنهاداتی به شما می دهد.

  • بخش Searches Related که در آخرین قسمت صفحه سرچ گوگل قرار دارد. و به شما پیشنهاداتی مرتبط با کلمه ای که سرچ کردین می دهد. روی هر کدام از اینها که کلیک کنید کلمات کلیدی بیشتری پیدا می کنید.

  • Google trends که به شما اجازه انتخاب کشور، مقایسه کلمات کلیدی مختلف و حتی اینکه هر کلمه در کدام یک از شهرها بیشتر سرچ شده است را می دهد.

سه ابزار بالا بهترین ابزاهای رایگان برای پیدا کردن کلمه کلیدی بودند و به شما یاد می دهد که به زبان مخاطب خود محتوا بنویسید.

  • ابزار keyword tool . تمامی قابلیت های این سایت رایگان نیست و خیلی از اطلاعات آماری آن پولی است. خوبی این ابزار این هست که در مورد محیط هایی مثل یوتیوب و اینستاگرام نیز اطلاعات مربوط به کلمه کلیدی مورد نظر شما را می دهد.

  • سایت kwfinder. این سایت تا 10 روز اطلاعات رایگانی در مورد کلماتی که سرچ شده است و کلمات کلیدی که مد نظر شما است را ارائه می دهد.

قطعا سایت ها و ابزارهای دیگری در زمینه پیدا کردن کلمه کلیدی برای محتوای سایت وجود دارد، ولی شما از همین 5 سایت اطلاعات خوبی خیلی می توانید پیدا کنید.

  • پرسش و پاسخ از مشتریان: در مورد تولید محتوای سایت، مشتریان شما بهترین راهنماهای شما هستند. اگر آنها به کسب و کار شما نیاز دارند، از آنها بپرسید که چه چیزهایی سرچ می کنند. یا اینکه سایت شما را چگونه پیدا کردند؟
  • قرار دادن خودتون به جای مشتریان یا کاربرانی که به شما نیاز دارند: این کار اولین مسئولیت شما برای درک مشتری است. اگر شما در زمینه آموزش کار می کنید، برگردین به عقب و به زمانی که این تخصص را نداشتید، فکر کنید… چه چیزهایی برای شما سوال بود؟ چه مواردی را دوست داشتید بیشتر بدانید؟

اگر شما یک فروشگاه اینترنتی دارید، از خودتان بپرسید که برای خرید کالاهایی که در سایت وجود دارد، چه مواردی را باید بدانم؟ در مورد این کالا چه مواردی برای مخاطبم جای سوال دارد؟ جواب هوشمندانه این سوالات دقیقا محتوای سایت شما را شکل می دهد. سایت هایی مثل Quora را بررسی کنید. این سایت ها کمک می کند، بفهمید افراد در زمینه های تخصصی شما چه سوالاتی می کنند.

  • صحبت با کارمندان پشتیبانی و مدیران فروش کسب و کارتانتیم پشتیبانی خیلی خوب می داند که مشکلات روزمره مشتریان چیست. یا تیم فروش شما بهتر می داند که مشتریانتان قبل از خرید چه سوالاتی دارند و چه اطلاعاتی نیاز دارند بدانند. استفاده از چنین گروه هایی در کسب و کارتان  به شما در پیدا کردن ایده های محتوای سایت کمک زیادی می کند.
  • جستجوی سایت رقباسایت رقبای خودتان را بررسی کنید. ببینید با چه کلمات کلیدی بالا هستند. بررسی کنید خلأ های کار آنها چیست که مخاطب به آنها نیاز دارد. همان ها را در محتوای خود بگنجانید.

نکات مربوط به انتخاب کلمات کلیدی:

سعی کنید کلمات کلیدی هدفدار را انتخاب کنید

از انتخاب کلمات کلیدی خیلی کوتاه بپرهیزید

کلمات کلیدی ای را انتخاب کنید که رقابت کمتری دارد

مرحله 3 : انتخاب موضوع یا عنوان برای محتوای سایت

پس از اینکه از راهکارهای بالا متوجه شدین کلمات کلیدی ای که شما می توانید استفاده کنید چیست و ایده های خود را نوشتین و دسته بندی کردین، موضوع محتوای سایت خودتون را مشخص کنید. یک نویسنده موفق سایت، قبل از شروع متن یا پست وبلاگ اول عنوان خود را انتخاب می کند.

سعی کنید روی این قسمت خیلی وقت و زمان بگذارید و عنوان های جذاب رو انتخاب کنید. چون اگر شما جزو 10 رتبه برتر گوگل قرار بگیرید عنوان محتوای شماست که به صورت بولد در SERP نشان داده می شود و اگر عنوان جذابی را انتخاب نکرده باشید روی آن کلیک نخواهد شد.

عنوان محتوا نباید بیش از 60 حرف داشته باشد، اگر بیش تر از این داشته باشد گوگل در نتایج عنوان شما را کوتاه خواهد کرد.

برای هر صفحه عنوان منحصر به فردی داشته باشید

حالا می خواهم، 7 تا الگوی موضوع محتوا به شما بگم، که خیلی در نوشتن عنوان محتوای وبسایت کمک می کند.

از سایت Blog Title Generator نیز می توانید برای پیدا کردن موضوع محتوای سایت خود استفاده کنید. اگر شما کلمه کلیدی خود را به انگلیسی بنویسید (یا به هر زبانی فرقی نمی کند) به شما موضوعاتی را پیشنهاد می دهد که می توانید از آن استفاده کنید.

خب تا اینجا که خسته نشدین! نباید خسته بشید اصلا فکر نکنید که کار خیلی سختی هست، شما از پسش بر میاین! خوشحال باشین چون تا اینجا خیلی مطالب مهمی یاد گرفتین و با به کارگیری این نکته ها از رقیباتون جلوتر هستید.

مرحله 4: نوشتن محتوای سایت بر اساس سئو

این مرحله شاید سخت ترین مرحله کار باشد. احتمالأ اوایل کار چند روز از شما زمان می گیرد. اما اگر در اینکار حرفه ای شوید ممکن است هر محتوایی را طی یک الی دو روز کامل کنید.

مثلا تحقیق، ترجمه و نوشتن این مقاله برای من که چند سالی هست محتوا می نویسم 3 روز زمان برد! شاید یکم خسته کننده به نظر برسه، ولی من واقعا عاشق تولید محتوا هستم!

بخش های اصلی محتوای یک سایت شامل موارد زیر است:

مقدمه محتوا

هر محتوایی که شروع به نوشتن می کنید، نیاز به معرفی جذاب دارد. مقدمه را دقیقا بعد از عنوان بیاورید. در مقدمه باید حداقل یک کلمه کلیدی را استفاده کنید.

متن محتوا

افراد در گوگل به دنبال محتوای مفید هستند. اگر دنبال این هستید که با محتوایی که نوشتین در گوگل رتبه خوبی بگیرید، عبارت کلیدی خودتون رو هدف قرار بدین و از زیاد استفاده کردن از کلمه کلیدی جدا بپرهیزید.

برای نوشتن مطالب عالی، چاره ای جز بازی با کلمات و ادغام آنها با هم ندارید! کلمات را با هم ادغام کنید به آنها قدرت دهید و برای مخاطبانتان محتوا بنویسید تا شما را دوست داشته باشند. سعی کنید در محتواهایتان داستان سرایی کنید تا محتوای شما جذاب و متمایز باشد.

  • تقسیم بندی محتوای اصلی

سعی کنید کل محتوای سایتتان متن نباشد چون کاربران اینترنت سریع می خوانند. از عکس و ویدئو یا صوت هم استفاده کنید. اگر بخش هایی از محتوای شما نکات موردی باید گفته شود از شماره گذاری و بالت پوینت استفاده کنید. اینجوری صفحه شما قالب بندی می شود.

محتوای اصلی سایت را به عنوان و زیرعنوان تقسیم بندی کنید.

عنوان اصلی سایت بهتر است تگ H1 را داشته باشد و در هر محتوا فقط از یک تگ H1 استفاده کنید. بقیه عنوانین می توانند تگ های H2 تا H6 داشته باشند. از تگ H2 نباید زیاد استفاده کنید و استفاده از آن بسته به تعداد کلمات محتوای شما است. استفاده از تگ های دیگر در عنوان محدودیتی ندارد.

مطالب خود را به پاراگراف های کوچکتر تقسیم کنید و کاربر را با دیواری از متن مواجه نکنید! بهتر است مطالب محتوا مختصر و واضح باشد. از جملات و عبارات کوتاه استفاده کنید. شما چارلز دیکنز نیستین که از جملات بلند استفاده کنید!

  • استفاده از عکس ها و ویدئوها

بعضی وقتا یک عکس، یک فیلم یا یک اینفوگرافیک بیشتر از هزار کلمه ارزش دارد. یادتان باشد که 90 درصد اطلاعاتی که به مغز انسان منتقل می شود بصری است و مغز اطلاعات دیداری را خیلی سریعتر از متن پردازش می کند.

تصاویر همچنین به تجزیه متن کمک می کنند و صفحه شما را آسان تر می خوانند. ما توصیه می کنیم حداقل یک تصویر در هر صفحه وب سایت خود داشته باشید.

  • به زبان مخاطب صحبت کنید

از به کار بردن اصطلاحات سطح بالا که کاربر متوجه آنها نمی شود خودداری کنید.  خیلی از دستور زبان سختگیرانه و دانشگاهی استفاده نکنید و خیلی هم با زبان خودمانی صحبت نکنید! محتوای وبسایتی که به راحتی خوانده شود مخاطبان بیشتری خواهد داشت.

  • برای محتوا نویسی مخاطبتون رو تعریف کنید: واضح بنویسید که مخاطبان شما چه کسانی هستند و اهداف آنها چیست؟ نحوه صحبت شما با این مخاطبان باید چگونه باشد؟ به عنوان مثال مخاطب شما مقامات دولتی هستند، دانشجو هستند، افراد دارای بیزینس هستند، مردم عادی هستند و …
  • تعداد کلمات محتوا در سایت

در مورد این مسئله قانون مشخصی وجود ندارد. اگرچه Yoast حداقل تعداد کلمه در محتوای یک سایت را 300 کلمه توصیه می کند.  اما به طور کلی دامنه تعداد کلمات محتوا در سایت را بین 300 تا 2000 کلمه مناسب می دانند. محتوای طولانی خوب است چون به نوعی دانش و اقتدار شما را در یک موضوع نشان می دهد. ولی این بدین معنی نیست که یک مقاله شما حتما باید 2000 کلمه یابیشتر داشته باشد. چون ممکنه است یک محتوای یک موضوع در 800 یاحتی 1000 کلمه تمام شود و نیازی نیست به بیشتر توضیح دادن.

بهتر است بالاتر از 3000 کلمه را به صورت کتاب الکترونیک یا pdf قرار دهید تا قابل دانلود باشد.

  • تعداد کلمات کلیدی در متن اصلی سایت

تعداد کلمات کلیدی در متن سایت بهتر است بین 1 تا 3 درصد کل کلمات محتوای شما باشد. یادتان باشد محتوای کپی، بی کیفیت و محتوایی که پر از کلمات کلیدی باشد هیچوقت شما را به هدفتان نمی رساند و در گوگل رتبه خوبی کسب نمی کنید. دلیل دیگر این که پیشنهاد میکنم از به کار بردن زیادی کلمات کلیدی خود داری کنید این است که تجربه کاربری خوبی برای مخاطبتان ایجاد نمی کنید. اگر محتوای سایت خود را پر از کلمه کلیدی کنید هیچ کس در سایت شما برای مدت طولانی نمی ماند.

  • لینک دهی و سازماندهی محتوا

سعی کنید در هر مقاله ای که می نویسید به مقالات دیگر لینک دهید. اگر مقاله شما ترجمه ای از مقالات خارجی است به آن مقالات لینک دهید مخصوصا اگر رتبه ی بالایی در الکسا داشته باشند.

با لینک دادن به مقالات دیگر سایتتان، به خوانندگان محتوای خود کمک کنید که به آن مقالات دسترسی پیدا کنند. این به شما کمک می کند تا افراد با محتوای شما درگیر شوند و از همین طریق در سایت شما جابجا شوند. و مدت زمان بیشتری را در سایت شما بمانند.

به محتواهای دقیق یا کامل تر وبسایت خود که برای شما مهم هستند لینک دهید. در داخل محتوا صفحاتی برای هدایت کاربر به آن صفحات طراحی کنید، این صفحات می تواند صفحات خرید باشد، یا فرمی که که اطلاعات کاربر را می خواهد.

دقت کنید که تعداد این این لینک ها مفید و معقول باشد. اگر لینک های زیادی در سایت داشته باشید خواننده محتوا را گیج خواهید کرد.

محتوا را با یک دعوت به اقدام به پایان ببرید

محتوای شما باید هدفدار باشد. یعنی مخاطب را درگیر کند و در دعوت به اقدام داشته باشد. مثل خرید یک محصول، ثبت نام در خبرنامه، یا خواندن مقاله های دیگر یا دیدن ویدئوهای دیگر شما. اگر پیج یا وب سایت شما بازدیدکننده های زیادی داره اما آنها خریدی انجام نمی دهند یا اقدامی که هدف شما هست رو انجام نمیدهند پس اون محتوا مناسب تجارت شما نبوده و خدمتی به بیزینس شما نخواهد کرد. محتواهای موجود در صفحه باید با هم کارکنند تا کاربران را به سمت یک هدف خاص بکشانند.

همانطوری که در طول محتوا نویسی یاد خواهید گرفت چگونه بنویسید، باید یاد بگیرید که چگونه کاربران را برای اقدام یک کاری که هدف شما است تشویق کنید.

مثلا بهتر است در پایان متن 3 مقاله مرتبط داشته باشید تا خواننده را تشویق به خواندن آن مقالات کنید.

یا اینکه اگر در مورد محصول خاصی محتوا نوشته اید، لینک دسترسی به خرید آن کالا را در محتوایی که تولید کرده اید، بگذارید.

یا اینکه  در آخر برای خواندن مقالات دیگرتان فرم عضویت در سایت را داشته باشید.

در واقع برای هر هدفی که آن محتوا را ایجاد کرده اید به طور دقیق و شفاف از خواننده بخواهید که آن اقدام یا آن کار را انجام دهد.

 و در پایان

یادتون باشه که تولید محتوای سایت فرآیند زمان بری هست. چون اگر بخواهید اصولی کار کنید و نتیجه عالی بگیرید، باید محتوای یونیک تهیه کنید. یعنی محتوایی که کپی نداشته باشد و برای کاربران تهیه شده باشد نه خزنده های گوگل!

مثلا من این محتوا را از روی تجربیات و ترجمه 5 مقاله نوشتم و حدود 3 روز از من زمان گرفت!

هر محتوایی که ایجاد می کنید یک آزمایش است. نترسید محتوای سایتتون رو بنویسید، آنرا منتشر کردید و یک نفس عمیق بکشید! و مثل همیشه از موفقیت ها و اشتباهات خود درس بگیرید.

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *